VvE Boerhaavestraat 267 t/m 349

Vereniging van eigenaren 3132 RB Vlaardingen, http://vve3132rb.nl

Het tunnel dossier

snelweg

Nieuwsoverzicht

   
13-10-2015 Plannen Blankenburgverbinding
27-11-2014 Veel betere inpassing
30-04-2014 Van achter de schermen
17-03-2013 Voor een mooi Midden-Delfland, tegen de Blankenburgtunnel
28-08-2013 Natuurorganisaties teleurgesteld over inpassingsplan Blankenburgtunnel
16-05-2013 Blankenburgtunnel roept veel emotionele hartenkreten op
8-5-2013

Meer dan 2.000 zienswijzen tegen Blankenburgtunnel

13-04-2012 Spreek je nu uit tegen de Blankenburgtunnel
30-11-2012 Duim omlaag voor de Blankenburgtunnel
29-04-2012 Blankenburgtunnel controversieel verklaard
07-03-2012  Geboorde tunnel mogelijk? Gemeente Vlaardingen

De mogelijke komst van de tunnel met een zesbaanssnelweg en torenhoge op-en afritten dwars door het recreatiegebied Midden-Delfland van de A15 naar de A20 kan op veel verzet rekenen. Inmiddels is door de minister Schulz op 7 december 2011 gekozen voor de Blankenburgtunnel i.p.v. de Oranje tunnel bij Hoek van Holland. De tunnel komt er toch. Het wordt dan de 'gele' variant. Dit is de variant die loopt langs Krabbeplas-west. Dit betekent volgens de minister dat de weg niet dwars door (de blauwe horror variant) maar langs het weidelandschap tussen Vlaardingen en Maassluis gaat lopen. Met de keuze wordt bovendien het Volksbos gespaard, aldus Schultz. Een van de slechtste varianten, de 'groene' was gepland op 200 meter achter ons flatgebouw. Die gaat dan gelukkig niet door. Deze variant zou onze leefbaarheid onaanvaardbaar aantasten.

Files moeten worden opgelost en de bereikbaarheid moet beter worden als de Maasvlakte2 groeit. Dit heeft echter een zware tol. Ook hier geldt dat je de snelweg niet mag zien, horen of ruiken.

De Vlaardingse huisarts Ron Vervoort verwacht  een aanslag op de gezondheid door schadelijke fijnstofdeeltjes die vooral zware vrachtwagens, die straks door de tunnel gaan rijden, uitstoten. "Dit is een stof die niet door roetfilters wordt tegengehouden. Deze stille sluipmoordenaar kost 18.000 doden per jaar."

Wat zijn de plannen?

Hoe is het begonnen? Er was een plan uit 1965 bij RWS. Dat staat nog steeds als een huis. Dus eerst de Blankenburgtunnel en dan verder... Pak de fiets een keer ga onze prachtige natuur in en kijk eens waar die komt. De tunnel en de gevolgen, van de aansluitende en doorgaande wegen hiervan, plaatst Vlaardingen 50 jaar terug in de tijd toen Vlaardingen nog een stinkstad was.

Roeland van der Drift, de vinder van de schets, is daar verbaasd over. De Blankenburgtunnel ziet hij niet zitten: "Het is weliswaar een schets, maar het lijkt binnenkort wel realiteit te worden met die Blankenburgtunnel. Ik begrijp dat het probleem van de files zal moeten worden opgelost, maar voor Vlaardingen is dit niet goed. Als de Blankenburgtunnel er eenmaal ligt zal het op de A20 heel druk worden. De capaciteit van de weg zal dan veel te klein blijken. Verbreden zal men dan zeggen en doortrekken naar de A4, die nu wordt aangelegd." De A4 Schiedam - Delft is een gelopen koers. Volgens hem geeft de schets aan dat deze plannen allang vastliggen en daarom vindt hij dat Vlaardingers massaal naar het Malieveld in Den Haag moeten gaan om tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel te protesteren.

Aktie! Aktie!

Eerste massaal protest op zaterdag 8 oktober 2011

protest