De minister liet onderzoek doen naar diverse
tunnelvarianten. Uiteindelijk kwamen 2 tracé's als
voornaamste optie bovendrijven: de westelijk gelegen
Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel, die dichterbij de
bestaande Beneluxtunnel staat ingetekend.
,,Van alle varianten lost de Blankenburgtunnel het beste de
verkeersproblemen op. Bovendien is deze tunnel zo'n 800
miljoen euro goedkoper'', aldus de minister in een
toelichting.
Zij zegt voor een goede inpassing van de weg zo'n 150
miljoen euro extra uit te trekken. Daarmee komen de kosten
van de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) uit
op 1,2 miljard euro. Hiervan wordt 300 miljoen euro betaald
uit tol, aldus de minister.
Voor de Blankenburgtunnel lagen drie varianten op tafel.
Schultz kiest voor de 'gele' variant die loopt langs
Krabbeplas-west. Dit betekent volgens de minister dat de weg
niet dwars door maar langs het weidelandschap tussen
Vlaardingen en Maassluis gaat lopen. Met de keuze wordt
bovendien het Volksbos gespaard, aldus Schultz.
De NWO sluit aan op de A15 en de A20. Het tracé moet de
Beneluxtunnel ontlasten en zorgen voor een betere
bereikbaarheid van de Rotterdamse haven.
De aanleg van de Blankenburgtunnel kan rekenen op steun van
een meerderheid van de betrokken lokale overheden, zoals de
gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland en de
stadsregio's Rotterdam en Haaglanden. Ook Havenbedrijf
Rotterdam en het Rotterdamse bedrijfsleven zijn voorstander
van de tunnel
Milieuorganisaties als Natuurmonumenten,
bewonersorganisaties en onder andere de gemeenten
Vlaardingen, Maassluis en Midden-Delfland zijn tegen de
Blankenburgtunnel omdat die natuur en de leefbaarheid in het
gebied zou aantasten. Zij pleiten voor de Oranjetunnel. Ook
de ANWB vindt dat een beter alternatief.